Ruská exilová média: Ve víru úspěchu a strachu z osobní likvidace

Září 10, 2019 • Svoboda tisku, Top příspěvky • by

Ostrá politická satira ARU TV příliš nezapadá do vkusu Kremlu

Ukrajinská krize v roce 2014 vážně narušila vztahy mezi Ruskem a zbytkem Evropy. Zároveň vedla k nové fázi informační války, během níž Kreml tvrdě zakročil proti domácímu disentu. Mnozí političtí aktivisté a nezávislí novináři si tak museli najít nové útočiště v sousedních zemích.

Celkem logicky padla volba nejčastěji na Pobaltí, kde se tradičně nachází silná rusky mluvící menšina. Nově příchozí novináři ale neměli jednoduchou výchozí pozici. V pobaltských zemích existuje hned několik tradičních ruských médií, které se ve snaze zavděčit se celé menšině nepouštějí do žádných riskantních podniků. I proto jsou vnímána spíše jako prokremelská propaganda.

Mediální aktivismus

proměnila. Impulsem ke změně byl příchod exilových novinářů, kteří začali zakládat své vlastní nezávislé tituly.

Jedním z prvních a dosud nejznámějších z nich je nezávislý zpravodajský web Meduza spuštěný v říjnu 2014 v lotyšském hlavním městě Rize. Nejedná se ale o jediný zpravodajský web podobného typu.

Existuje hned několik ruskojazyčných titulů, které používají velmi inovativní metody a cílí na široké publikum. Všechny přitom v daném regionu vykonávají nezastupitelnou roli nekompromisních hlídacích psů demokracie. Proto také musí často čelit hrozbám a útokům ze strany prokremelských sil.

Pozornost si zaslouží především dvě ruské platformy provozované exilovými novináři: kanál ARU TV založený na YouTube a webová stránka „Dejte si na ně pozor“, která zveřejňuje výsledky vyšetřování porušování lidských práv. Obě platformy si pro svou práci zvolily poměrně odvážné prostředky. Nesnaží se rusky mluvící publikum předcházet a nenabízí mu obsah, který by vyhovoval zažitým představám. Chtějí především narušovat zažité stereotypy, vyváženě informovat a vzdělávat publikum.

Politická satira

Za ARU TV, která zahájila činnost v roce 2015 v Estonsku, stojí dva političtí uprchlíci, běloruský občanský aktivista Pavel Marozau a ruský kritik rockové hudby Artemy Troitsky. V jejich režii jsou zprávy a kritické komentáře prezentovány s provokujícím nadhledem a s prvky politické satiry. Tvůrci také experimentují s různými uměleckými formami (animovaná hudební videa, kreslené komiksy), které mají potenciál zasáhnout širší publikum.

ARU TV používá interaktivními způsoby komunikace a ve spolupráci s akademickou komunitou (včetně autora tohoto článku) se zaměřuje na analýzy svého publika. Cílem je zjistit, které satirické přístupy (parodie, mimikry, zesměšňování, ironie, přehánění, dramatizace) korelují se vzory chování on-line a mají tak dopad na míru zapojení publika.

Kdo není s námi, je proti nám

Projekt „Dejte si na ně pozor“ vznikl v roce 2018 v Rusku, nyní však částečně sídlí v Lotyšsku. Od začátku je těsně navázán na několik protestních hnutí. Vznikl totiž jako databáze sloužící k identifikaci provládních milicí, polovojenských skupin a orgánů činných v trestním řízení zapojených do násilných zásahů proti protivládním demonstrantům.

Brzy byl rozsah projektu rozšířen a do databáze byly zahrnuty i další skupiny nebo jednotlivci. Například ti, kteří spáchali zločiny sponzorované Kremlem proti ruské občanské společnosti, nebo ti, kteří se účastnili ruské hybridní války v zahraničí.

Členové týmu „Dejte si na ně pozor“ kombinují ve své práci prvky investigativní žurnalistiky a občanské žurnalistiky. Především se spoléhají na fotografie očitých svědků a videozáznamy pořízené pomocí osobních telefonů nebo mobilních kamer. Odhalují tak pochybení a zneužívání ze strany úřadů a provládních skupin.

Ve válce s trolly a hackery

Za nebývale vysokým počtem hodnocení „Nelíbí se mi“ u videa stanice ARU TV, které zesměšňuje ruské vedení, mohou stát internetoví trollové

Projevy odvážného mediálního aktivismu neunikají pozornosti Kremlu. ARU TV i „Dejte si na ně pozor“ jsou vystavovány šikaně, která snadno překoná i státní hranice. Zakladatel ARU TV Pavel Marozau říká, že po zveřejnění nejednoho kontroverzního videa se hackerům podařilo webovou stanici deaktivovat.

Během ruské prezidentské kampaně v roce 2018, kdy ARU TV publikovala několik animovaných videí, byly stránky napadány proruskými trolly. Jejich koordinovaná kampaň nejspíš stojí také za neobvykle vysokým množstvím „disliků“ u předvolebního videa, které zesměšňuje ruské úřady.

ARU TV usnadňuje činnost ochrana ze strany Project Shield (Google). Cílem projektu je zabránit kybernetickým útokům, které se snaží podkopávat demokratické zdroje a nezávislé zpravodajské weby.

Pomsta bude sladká

Týmu „Dejte si na ně pozor“ bylo několikrát vyhrožováno. V květnu 2018 členové ruských polovojenských formací a tzv. Kozáci vyhlásili na zakladatele projektu vendetu a vyhrožovali jim fyzickým násilím.

A v říjnu 2018 Alexander Sherin, člen ruského parlamentu, který zastupuje ultranacionalistickou stranu LDPR a televizní kanál v Tsargradu, jenž je vlastněn konzervativním oligarchou Konstantinem Malofeevem, vyzvali ruského hlavního žalobce, aby vydal příkaz na zablokování platformy.

Likvidační kampaň donutila zakladatele projektu Antona Gromova a Victora Oleynika k útěku ze země.

 

Zdroj foto: První foto: ARU TV’s stránky Facebook / Druhé foto: Printscreen videa ARU TV’s YouTube channel

Print Friendly, PDF & Email

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Komentáře jsou uzavřené.

Send this to a friend