České nezávislé novinářské projekty slaví úspěchy

Leden 3, 2018 • Etika a kvalita žurnalistiky, Mediální žurnalistika, Nejnovější příspěvky, Top příspěvky • by

Česká mediální krajina se v posledních čtyřech letech výrazným způsobem proměnila. Jedním ze zásadních důvodů této transformace bylo odkoupení mediálního vydavatelství Mafra současným českým premiérem Andrejem Babišem, který měl už tehdy, v roce 2013, značný vliv nejen v politické sféře, ale zejména jako obchodní magnát. Kvůli jeho rostoucí moci vznikla celá řada nezávislých novinářských projektů, jejichž přehled v tomto článku představíme. Další motivací pro jejich vznik je samozřejmě také šíření dezinformací, takzvaných fake news a hoaxů.

Podpora nezávislé žurnalistiky

Jako reakce na razantní změny v tuzemských médiích vznikl v září roku 2014 Ústav nezávislé žurnalistiky, jehož ředitelem je Ondřej Neumann. Prvním a zároveň hlavním projektem originálního a investigativního zpravodajství Ústavu nezávislé žurnalistiky je server HlídacíPes.orgNaše dosavadní působení hodnotím vysoce pozitivně. Podařilo se nám z ničeho za tři roky vybudovat důvěryhodný zdroj exkluzivních informací,“ řekl EJO Neumann.  

Ústav nezávislé žurnalistiky ovšem neprovozuje pouze web Hlídací pes, ale je též platformou, jež nabízí špičkový obsah i zavedeným médiím, která na něj buď nemají dostatek prostředků, nebo není vzhledem k majiteli zaručena dostatečná objektivita či „vůle k pravdě“.

Na konci srpna roku 2016 vznikl první podnikatelský nadační fond na podporu nezávislé žurnalistiky ve střední Evropě – Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ). Ten pomáhá seriózním novinářům zkvalitnit jejich práci a zvýšit její celospolečenský vliv. Myšlenka založení fondu vznikla při setkávání skupiny podnikatelů nad tématem médií a politiky v Prague Business Clubu. Všichni členové se v diskusích shodli na definici problému i na hodnotové orientaci a roli nezávislých médií ve společnosti i politice. Skupina zakladatelů se také shodla na nutnosti vytvoření nového modelu podpory nezávislých médií,“ uvádí NFNZ na svém webu.

Posláním NFNZ je tedy „pomoc při šíření svobodných, názorově pluralitních a společensky důležitých informací“, přičemž jeho členové „pomocí grantů, cen a odborné asistence podporují především jednotlivé redakce a jednotlivce, kteří se věnují seriózní novinařině a ctí principy liberální demokracie.“ NFNZ podporuje například již zmíněný web Hlídací pes, dále České centrum pro investigativní žurnalistiku, Reportér Magazín, server Neovlivní.cz či reportérky Adélu Tallisovou Dražanovou a Magdalenu Sodomkovou.

NFNZ podpořil také novinářku Sašu Uhlovou, která i díky jeho pomoci napsala na nezávislý internetový deník A2larm sérii investigativních reportáží z prostředí nejhůře placených zaměstnání u nás, pojmenovanou Hrdinové kapitalistické práce. Téma bylo zpracováno i ve filmu: Saša Uhlová na něm spolupracovala s režisérkou Apolenou Rychlíkovou. Dokument s názvem Hranice práce získal v loňském roce ocenění na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava a dále byl odvysílán v České televizi v cyklu Český žurnál. 

Dalším počinem v oblasti podpory nezávislé novinařiny je platforma Svobodu médiím!. „Naší motivací byl především již dříve započatý trend na české mediální scéně, jehož plody dnes sklízíme. Tedy situace, kdy většina soukromých médií postupně přechází do ruky silných podnikatelských skupin, které si tato média pořizují nikoli jako nástroj podnikání, ale jako nástroje svého vlivu,“ uvedl koordinátor platformy Svobodu mediím! David Smoljak.

„Kromě toho – a vlastně v první řadě – nás znepokojovalo to, že stávající podoba zákona o České televize a Českém rozhlasu umožňuje politikům přes mediální rady vykonávat svůj vliv na média veřejné služby. To je aspekt, který se podle našeho názoru projeví nejvíc právě teď po nástupu nové vlády,“ dodal Smoljak. Platforma Svobodu médiím!, založená v dubnu roku 2015, není v současné době nikým placena. Veškerá činnost je tak vykonávána zdarma ve volném čase.

Hlídací weby zaměřující se na ověřování informací

Upozorňovat na falešné zprávy a nepravdivá tvrzení se snaží portál Manipulátoři.cz, jehož zakladateli jsou Petr Nutil a Ondřej Fér. Web byl založen v roce 2015 na vrcholu evropské uprchlické krize. „Už jsme měli po krk všech těch nesmyslů, které zaplavovaly internet. Rozhodli jsme se alespoň malým dílem přispět k orientaci v elektronické džungli. A tak jsme vytvořili otevřenou dobrovolnickou platformu, která se všem těm nesmyslům postaví,“ řekl EJO Petr Nutil.

„Za rok a půl se nám podařilo vybudovat nemalou komunitu lidí, kterým záleží na faktech. Absolvovali jsme nespočet diskuzí, přednášek a vyvrátili spoustu falešných zpráv. Po celou tu dobu se snažíme propojovat pozitivní osobnosti a organizace, kterým záleží na téhle zemi,“ doplnil Nutil. V roce 2017 se Manipulátoři.cz propojili s facebookovou skupinou Proti projevům nenávisti, šéfredaktorem se stal Jan Cemper. „Nyní pracujeme na nové právní formě, která nám umožní rozvoj v profesionální redakci se zajištěným financováním,“ dodal Nutil.

Portál Demagog.cz zase ověřuje fakta v politických diskusích. Vznikl v roce 2012 jako tuzemská odnož již fungujícího slovenského Demagog.sk. S nápadem na nezávislý politický projekt přišla skupina studentů politologie, která se bavila sledováním politických diskusí. Po stále se opakujících tvrzeních politiků, která byla prokazatelně nepravdivá, se rozhodli je s jejich tvrzeními konfrontovat. Inspirací jim byl i v tu dobu rozjíždějící se americký fact-check Politifact. Postupně se projekt rozrostl o členy, dostal detailnější obrysy a získal si pozornost i široké veřejnosti.

Projekt je financován skrze transparentní účet, na který chodí peněžní dary od podporovatelů a ze kterého jsou placeny výdaje na propagaci a aktivity projektu. Největší část příjmů nicméně tvoří granty. „Nejsme finančně podporováni žádnou politickou stranu, hnutím ani jiným politicky angažovaným subjektem. Zároveň všichni členové projektu pracují bez nároku na honorář, ve svém volném čase a dobrovolně. Jedinou osobou, která je finančně ohodnocena, je koordinátor projektu, který v něm pracuje na plný úvazek,“ vysvětlila EJO Kristýna Šopfová.

Pokud jde o dosavadní působení, jen za poslední rok projekt nabral neuvěřitelné rozměry. „Původně jsme ověřovali pouze nedělní Otázky Václava Moravce v České televizi. Začátkem roku 2016 jsme navázali spolupráci s týdeníkem Respekt, kam jsme dodávali Výroky dne, dále s Českým rozhlasem, kde se podílíme na ověřování diskuzí, nově i se Seznam zprávami,“ vyjmenovává dosavadní úspěchy portálu Šopfová. Největším úspěchem podle ní je, že portál prokazatelně sledují i samotní politici, kteří jsou ověřováni a kteří veřejně používají práci serveru Demagog.cz k argumentaci s dalšími politiky. Web se také dostal i do mezinárodního povědomí – je součástí mezinárodní Fact Check komunity, kterou zastřešuje deník Poynter, a účastní se mezinárodních setkání Global Fact. 

O boj s nepravdivými informacemi o událostech na Ukrajině se zasazuje server StopFake.org. Stránky byly spuštěny v březnu 2014. „Hlavním cílem projektu je ověřování faktů a vyvracení ověřitelných dezinformací o dění na Ukrajině, které se objevují v médiích. Postupně se web stal také platformou pro analýzu kremelské propagandy ve všech jejích aspektech a projevech,“ uvádí server na svém webu. Také server Neovlivní.cz v čele se známou novinářkou Sabinou Slonkovou se zaměřuje zejména na šíření ruské propagandy, ale i na další kauzy z českého prostředí.

Dalším z hlídacích webů je HOAX.cz, jehož cílem je informování běžného uživatele internetu o nástrahách, se kterými se může setkat, a tím přispět k jeho vyšší bezpečnosti. „Nejdříve byly hlavním tématem hoaxy o virech a v té době několik kolujících e-mailů, později internetové podvody (phishing, scam, loterie…) a vlastně i další hoaxy z reálného světa, které se přenášely do virtuálního světa,“ napsal EJO zakladatel stránek Josef Džubák. „Pracoval jsem jako správce sítě a uživatelé také rozesílali hoaxy, tenkrát to bylo většinou o smyšlených počítačových virech. Snažil jsem se trochu šířit osvětu v této oblasti, aby mi v síti podobné zbytečnosti neposílali,“ vypráví Džubák. 

Stránky jsou programovány profesionálním programátorem a hostovány u spřátelené společnosti. Obsah stránek je doplňován ve volných chvílích. Hlavní obsah má na starosti Džubák a informace o podvodech a spamech přidávají občas i dobrovolníci. Informace o hoaxech dostává Džubák jako náměty od lidí nebo jsou odchyceny ve spamových filtrech. K různým tématům se snaží oslovovat odborníky z příslušné oblasti a zveřejňovat jejich komentáře k hoaxům. Náklady na provoz, zejména programátorské úpravy a údržbu, jsou hrazeny převážně z reklamy od spřátelených firem. 

Další nové projekty vzniklé v souvislosti s proměnami vlastnictví českých médií

Z popudu reagovat na proměnu vlastnictví českých médií vznikl v září roku 2014 také Reportér Magazín. Iniciátorem a šéfredaktorem tohoto měsíčníku je Robert Čásenský, bývalý šéfredaktor Mladé fronty DNES. Tvůrci magazínu Reportér se při vzniku konceptu inspirovali podle vlastních slov u amerických časopisů The New Yorker nebo The Atlantic, pro které jsou typické dlouhé, propracované články. Stálými členy redakce jsou například investigativní reportéři Jaroslav Kmenta a Jiří Štický či reportéři Adéla Tallisová Dražanová a Tomáš Poláček, kteří s Čásenským spolupracovali v Mladé frontě DNES.

Poté, co Andrej Babiš ovládl Mafru, byl v březnu 2014 založen také deník Echo24.cz, který chce být „protiváhou oligarchizovaným českým médiím“. Tým předních českých novinářů vede někdejší dlouholetý šéfredaktor Týdne a Lidových novin Dalibor Balšínek. Echo24.cz nabízí například texty komentátorů Lenky Zlámalové nebo experta na USA a na Rusko Martina Weisse, kulturního publicisty Jiřího Peňáse, známého filmového scenáristy a recenzenta Ondřeje Štindla, dále Daniela Kaisera, který přináší rozhovory s předními osobnosti světové politiky nebo známého komentátora Petra Holuba. Echo24.cz vychází také v tištěné verzi a loni v prosinci spustil Echo TV

 

Foto kredit: Mark Deckers / Flickr.com (licence Creative Commons)

Print Friendly, PDF & Email

Tags:, , , ,

Komentáře jsou uzavřené.

Send this to friend